Algemene voorwaarden & privacyverklaring
Bent u verhinderd? Laat dit ons dan 24 uur van tevoren weten!
Basisverzekering
Ergotherapie zit in het basispakket van alle zorgverzekeraars. Per kalenderjaar wordt maximaal 10 uur vergoed. Kawa-ergotherapie is gecontracteerd bij bijna alle zorgverzekeraars. Echter wanneer er geen contract is tussen uw zorgverzekeraar en de behandeld ergotherapeut kan het voorkomen dat een deel van de behandeling vergoed wordt. Vraag dit na bij uw zorgverzekering en ergotherapeut. U bent als cliënt zelf verantwoordelijk om de uren bij te houden zodat u weet wanneer het maximaal aantal uren is bereikt. Indien de client een zorgverzekering heeft waarmee de maatschap geen contract heeft, ontvangt de client de factuur welke de client binnen de betalingstermijn van 14 dagen dient over te maken.
Eigen risico
De ziektekostenverzekeraar hanteert voor de basisverzekering een eigen risico. De hoogte van het eigen risico kunt u bij uw ziektekostenverzekeraar opvragen.
Directe toegankelijkheid
Ergotherapie is bij alle zorgverzekeraars direct toegankelijk; u heeft dan geen verwijzing nodig. Voorafgaand aan een behandeling wordt een gestandaardiseerde vragenlijst bij u afgenomen. Het is belangrijk dat u deze vragen naar waarheid beantwoordt. Naar aanleiding hiervan wordt beoordeeld of ergotherapie iets voor u kan betekenen of dat eerste verder overleg met uw behandelend arts zal plaatsvinden. Uw huisarts / specialist wordt, altijd in overleg met u, indien nodig geïnformeerd.
Afspraken afzeggen
Mocht u verhinderd zijn, dan dient u dit minimaal 24 uur van tevoren te melden bij uw behandelend ergotherapeut. Afspraken die niet tijdig afgemeld worden kunnen niet bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd worden. Dit is een door de overheid genomen maatregel. Dit betekent dat u hiervoor zelf de nota ontvangt en zal moeten voldoen.
Het tarief is vastgesteld conform het Centraal Orgaan Tarieven Gezondheidszorg. Hierbij wordt uitgegaan van het tarief zoals vastgesteld door uw verzekeraar en de voor u gereserveerde tijd.
Privacy
Uw dossier wordt zorgvuldig bewaard en al uw gegevens blijven strikt geheim voor anderen.
Alleen uw ergotherapeut of de waarnemer kunnen bij deze gegevens (conform de AVG). Indien noodzakelijk, kan na uw toestemming, uw ergotherapeut informatie verstrekken aan derden.
Klachtenregeling
U mag er vanuit gaan dat de behandeling aan de huidige inzichten voldoet. Mocht u desondanks toch klachten hebben over de behandeling, behandelaar en/of organisatie, neemt u dan in eerste instantie contant op met uw behandelend ergotherapeut of praktijkhouder. Als u daarna nog steeds ontevreden bent, kunt u zich eventueel wenden tot de Landelijke Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn, p/a Nederlands Paramedisch Instituut, Postbus 18800, 3501 CV Utrecht. Tel 06-12956429
Contact
Bij vragen en/of problemen kunt u contact opnemen met Kawa Ergotherapie. Per mail via contact@kawa-ergotherapie.nl of telefonisch via 06-16098752.
Kwaliteit gewaarborgd
Alle ergotherapeuten werkzaam Kawa-ergotherapie zijn geregistreerd bij het kwaliteitsregister voor paramedici. Tevens zijn alle ergotherapeuten lid van de beroepsvereniging Ergotherapie Nederland. Aan het eind van een behandeltraject wordt gevraagd om mee te werken aan de online evaluatievragenlijst PREM (Patient Reported Experience Measure). Hiermee kan de kwaliteit van de geboden zorg worden gewaarborgd, tevens is dit onderzoek ook een verplichte voorwaarde voor de contracten met diverse zorgverzekeraars.
Bescherming van uw persoonsgegevens (AVG)
We vinden het belangrijk om op verantwoorde wijze om te gaan met privacygevoelige informatie. Heeft u vragen rondom deze privacyverklaring neem dan contact met ons op. In deze privacyverklaring kunt u lezen welke gegevens we verzamelen wanneer u bij ons in behandeling bent of wanneer u onze website gebruikt en waarom we deze gegevens verzamelen.
Gebruik van persoonsgegevens
Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat ze aan ons worden verstrekt om te verwerken. Zonder verwerking van persoons- en gezondheidsgegevens van patiënten kunnen wij geen goede zorg verlenen en ontbreken er gegevens voor de bedrijfsvoering.
Afhankelijk van de dienst die u gebruikt kunnen wij de volgende gegevens verzamelen:
- Gewone persoonsgegevens waaronder NAW- gegevens, BSN, geslacht, geboortedatum, telefoonnummer, uw e-mailadres
- Bijzondere persoonsgegevens, dit zijn gegevens betreffende uw gezondheid
- De naam van uw zorgverzekeraar
- De naam van uw andere zorgverleners
- Tijdstip van uw afspraak
- Betalingsgegevens
Deze gegevens worden gebruikt voor de volgende doelen:
- Het verlenen van zorg en uitvoeren van door u gevraagde diensten
- Het bijhouden van het ergotherapeutisch dossier
- Het inplannen van een afspraak
Verstrekking aan derden
Uw gegevens worden niet aan derden verstrekt, behalve wanneer dat nodig is voor de afwikkeling van de behandeling of tenzij enige wettelijke bepaling ons hiertoe verplicht. Wij delen persoonsgegevens in dit kader alleen met de verwijzer/huisarts of hulpverleners op gebied van zorg en welzijn en leveranciers buiten onze praktijk waar dit noodzakelijk is. Dit gaat altijd in overleg met u.
Ook moeten we persoonsgegevens verstrekken aan uw zorgverzekeraar bijvoorbeeld voor het declareren van geleverde zorg.
Beveiliging
Wij nemen beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken en eisen dit ook van partijen waar we mee samenwerken of diensten van afnemen. Zo zorgen wij ervoor dat uw (persoons)gegevens tijdens verzending zijn versleuteld en vindt de verzending van (persoons)gegevens via een beveiligde verbinding plaats. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt telefonisch of per post de informatie verstrekt. De leverancier van de door ons gebruikte praktijksoftware voldoet aan de vereiste norm.
Bewaartermijn
Uw persoonsgegevens worden nooit langer bewaard dan nodig is voor de in deze privacyverklaring omschreven doelen, behoudens de gevallen waarin enige wettelijke verplichting zich verzet tegen verwijdering van de persoonsgegevens.
Het ergotherapeutisch dossier moet bij wet 15 jaar bewaard worden, we doen dit middels een (digitaal) archief. De fiscale bewaartermijn voor declaraties en facturen is 7 jaar.
Inzage, wijzigen en verwijderen van uw gegevens
Voor vragen omtrent inzage en wijzigingen in (of verwijdering van) uw persoonsgegevens kunt u te allen tijde contact met ons opnemen. Op uw verzoek zullen wij uw persoonsgegevens overdragen aan een ander.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.